Rabu, 8 September 2010

Bersyukur kita seadanye...


Ramadhan kian sampai ke penghujungnya buat tahun ini. Kita di Malaysia amat bertuah, rezeki ada di mana2, bahkan rakyat kita ramai sakit sebab makan bukan macam di negara lain yang sakit, mati tak cukup makan. Tenguklah pasar ramadhan di mana2 juga..berlambak2 makanan beranika jenis tak kira murah atau pun mahal dibeli orang juga. Ayam golek dah ada RM18,Rm20 seekor. Murtabak yg digelar murtabak Singapore RM8 sekeping! Buah Melaka 6 biji halus RM1. Air kocak kalu bungkus RM2..dah tak de Rm1 macam hari biasa.


Ini hujan lebat dan kilat turun dekat sejam dah, alamat haru lah kali ni peniaga pasar ramadhan. Anak2 ke Shah Alam masing2 nak shoping las kopek. Kueh tak buat tapi ada anak yang tolong beli di Arau. Disebalik berjaga2 berpantang2, bila ada makanan, anak2 pun kata..tak apa sikit aje buat rasa.


Di Pakistan, mangsa banjir dalam kedaifan..berebut2 makanan..sedangkan kita di sini banyak makanan pun ada kala anak2 tak nak makan! Bagi yang dah ada kencing manis, darah tinggi, masalah jantung, buah pinggang dan lain2 tentulah makanan yang ada takat tenguk gitu hal saja. Betul la kata jiran sekampung yang dah menetap di BBB, katanya...' dulu Mat, aku nak makan macam2, nak beli duit tak ade...sekarang, duit ada, nak makan pulak macam2 tak boleh makan'. Mamat tu gout dll tapi kadangkala makan juga buat lepas gian kata orang.


Apa pun keadaan, kita di Malaysia kena bersyukur seadanya.Negara aman damai, rezeki melimpah ruah. Cuma kita aje yang kena pandai cari dan memanafaatkannye. Hujan tetap turun, dan mungkin akan ada tempat yang banjir.Semalam air tak ada, masalah leacheate masuk ke Sungai Kembong dan paras amonia amat tinggi. Sehari tak de air pun haru jadinya. Masa tak de air lori air entah ke mana, tapi dah ada balik air, mundar mandir pula lori bekalan air... Tak lama lagi dah nak berbuka, ni peha ayam belanda dah menunggu semua yang ada, kita tenguk sape yang kena..hehe kena masak bukan nye kena apa ya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan