Selasa, 5 Januari 2010

Kelas Khas Sri Kampar


Tadi dapat sms, Aizat Yang Pa dapat masuk kelas khas Sekolah Sri Kampar. Di mana2 sekarang orang mengejar sekolah terbaik untuk anak2. Bagi yang dapat sekolah berasrama penuh dan MRSM, maka nampak jelas masa depan mereka dah ada bayang2 kejayaan. Samada masuk secara sah atau melalui kroni, masing2 berusaha agar anak2 berjaya masuk dulu. Berjaya tidak PMR, SPM tak tentu lagi. Kini SMKJ4 BBB sudah dinobatkan sebagai sekolah harian terbaik Malaysia bagi PMR 2009, satu kejayaan yang hebat. Tapi perlu diingat, budak2 yang masuk sekolah itu macam sekolah berasrama penuh juga, 5A UPSR! Maknanya dah disaring dari awal lagi bukan sekolah budak2 cacamerba punya selain dari usaha tenaga pengajar dan PIBG sekolah tersebut. Macam pokok menghasilkan buah lebat lagi bermutu, selain baja dan penjagaan, benihnya dari awal telah disaring secara teliti dulu.


Namun begitu disebalik budak2 sekarang yang serba maju dari segi teknologi, internet, ipod, pandai cut n paste untuk siapkan asignmen, mereka masih ramai yang slow dalam kemahiran hidup. Kurang berdaya saing, kurang berinteraksi, kurang membaca, kurang pengetahuan am terutama ilmu alam dan sejarah. Ramai yang masih mengharap mak bapa untuk mengisi borang malahan membeli PIN untuk permohonan IPTA dll misalnya. Mereka juga kurang peka dengan isu2 emasa. Jadi memang eloklah public speaking dibenarkan di IPTA semula. Biar tercetus minda mereka untuk berfikir secara kritis dan berani menyuarakan pendapat masing2 dengan bukti dan hikmah.


Zaman bengkeng, gedebe, bodoh sombong perlu ditinggalkan dan perlu mengorak langkah ke arah zaman berilmu, berbudi serta bertakwa pada Allah SWT di mana jua dan bilamasa pun. Tidak perlu berbangga2 bersangatan sehingga riak takabur atas kejayaan tetapi bersyukur seadanya dengan kejayaan yang terhasil dengan izin Allah SWT jua.

1 ulasan:

  1. baguih ler tu, Tahniah Aizat dan Tgpa sekeluarga,dapat masuk Kelas Khas. Nak cerita sikit anak teman dah dari Darjah satu masuk Sekolah Khas lagi...Sekolah Pendidikan Khas, SK Sg Rokam...hehehe. Itu yang terbaik buat Amisha.

    BalasPadam