Rabu, 16 Disember 2009

Kecelaruan dalam hidup




Semasa sesi rehat dan minum, berbagai topik yang dibincang sesama rakan dan juga dapat didengari. Walaupun bukan sesi gosip menggosip, sedikit sebanyak ada isu2 yang dibincangkan memerlukan perhatian secara serius. Ada mamat yang bekerja 1 jabatan merasakan apa sebenarnya yang dicari, dikejar oleh pihak atasan. Tidak ada guideline jelas mana prosedur betul dan salah. Cacamarba dan celaru, bahkan jelas menunjukkan hukum ikut sedap hati.




Itulah dikatakan peraturan dan hukum manusia, walhal hukum Allah telah tersedia ada ISOnya tersendiri, boleh diterimapakai dimana jua, bilamana jua di seluruh dunia dari dulu, kini dan selamanya hingga kiamat nanti. Bila akhirat jadi matlamat, semua yang beriman akan takut akan benda2 yang boleh dan tak boleh dibuat. Tapi kalau dunia jadi matlamat, tentulah berbagai cara jadi munasabah asalkan menuju matlamat. Walhal dalam agama, niat elok pun cara tak elok pun tak boleh. Cara elok tapi niat tak elok lagilah tak betul. Kalau nak berbuah lebat, tentulah perlu pokok dibaja dijaga dengan baik. Begitu juga kalu nak mudarabah yang lumayan di akhirat nanti.



Teringat kata salah seorang tadi, kalau nak naik ke apa pun jangan sakitkan hati orang, pijak orang dll. Memanglah di mana2 pun ada yang bahagia atas kesengsaraan orang lain. Ada yang sengsara demi kebahagiaan orang lain. Namun manusia tetap manusia, masih ada self esteem yang perlu dipenuhi. Yang bawah berjasa untuk menaikkan yang atas, dan yang atas berjasa untuk terus menonjolkan yang lebih atas. Tapi apakah yang atas terus mendongak langit tanpa merenung rumput yang dipijak di kaki? Macam yang sudah2, samalah macam Nabil kata..'Lu pikirlah sendiri!!!'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan