Rabu, 11 November 2009

Akhirnya semua sakit dah....n yang pelik lagi ajaib




Entah macamana terjumpa pula gambor ini, nostalgia lama bersama Mat Busu dan Imuda. Dulu semua ceria sihat walaupun bulat2 ya. Masa berlalu, tup2, dengor2 dah seorang kena artritis, seorang lagi strok dan kawan yang menaip ni pula pernah merasa strok hehe...




Itulah dikata dunia. Hari ni sihat esok sakit. Tapi ada juga yang sihat walafiat tapi tiba2 mati. Ate itulah dikata ajal maut di tangan Tuhan bukan boleh kita mandai2 tetapkan, adjust sana sini ya. Bak kata arwah Pak Ketuk, sepupu apak teman, 'semua ni dah tertulih ...tak boleh di rabba (padam)' . Terpandang juga sekeping gambar, yang mengingatkan aku tentang alam penulisan, alam wartawan. Dulu aku pernah ikut kursus penulisan kewartawanan di bawah bimbingan saudara Mokhtar Petah, dan meminati penulisan saudara Chamil Wariya. Diantara perkara lucu dan serius yang aku ingat adalah pemberita kena kreatif, jangan tulis benda bese2 orang baca orang dengor, kena buat cite orang nganga baca berhari2 pula tu. Dia bagi contoh, jangan masuk berita anjing gigit orang, tapi orang gigit anjing! Orang bukan takat nak tau bahkan mungkin esok lusa berebut pakat cari dan jumpa orang yang anjing pun ngetor tenguk tu...hehe.


Gambar sedih lagi menyayat hati ni berlaku di Pagoh, Johor satu masa dulu. Mendiang bekerja bersendirian di kebun getah berhampiran pam yang dibaiki. Tak terfikir benda yang digambarkan dalam panggung wayang yang dikatakan berlaku di Amazon, boleh berlaku di negara kita sediri...Orang makan ular bese, ada yang buat sup, hirup darah ular ataupun telan hempedu ular, tapi ni ular makan orang yop...! Memang pelik lagi ajaib, bukan anaconda tapi sawa Malaya yop! Mungkin agaknya yang mencari mangsa cepat sampai, kalau tak mungkin dah ditelan semuanya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan