Sabtu, 7 November 2009

Hujan lambang kesedihan dan rahmat bumi gersang


Sejak dua menjak ni, hujan turun tak kira malam maupun awal pagi dan petang. Lebatnya adakala tiba2 menderu. Ada tempat dah mula banjir, bagi pantai timur dan utara Semenanjung, ia merupakan acara tahunan. SPM tak lama lagi dan kesian pada para pelajar di kawasan2 terlibat. Baru2 ni dalam perjalanan balik ke opis terserempak dengan awan larat yang baru menurunkan hujan. sempat tangkap gambar. Jarang2 dapat melihat garisan hujan turun sebegitu.


Seperti biasa, kalau orang dalam kesedihan atau nak menangis, ada yang menyakat kata hari dah nak hujan. Tapi bagi bumi yang gersang, pokok yang menanti air, hujan tentulah menjadi rahmat bagi mereka. Hujan menghidupkan bumi gersang, yang mana dapat menolong bijirin tumbuh melata. Dalam sains juga ada digambarkan bila ada air baru segala enzim dalam biji bertindak untuk menghadam karbohidrat menjadi gula ringkas dan akhirnya digunakan oleh embrio untuk bercambah.


Namun begitu hujan juga bagi yang berniaga di pasar2 malam, mungkin terjejas jika lebat tapi rahmat jika cepat berhenti, orang ramai lapar akan keluar membeli. Hujan mungkin leceh bagi nak berjalan sana sini, nak pergi menoreh, berkebun dll. Tapi hujan jugalah yang dinanti2 oleh pesawah sebelum mereka boleh membajak.


Apapun apa jua yang dikurnia Tuhan ada gunanya. Tak dijadikan Tuhan sia2. Dalam surah Ar Rahman pun diulang2 ayat yang bermaksud, 'Nikmat manakah yang engkau nafikan?' Macam biasa, manusia jarang berterima kasih, bersyukur bila ada sesuatu nikmat...hanya tau bila ditarik balik olehNya, tak ke gitu kengkawan?


Arwah Sudirman pernah berlagu, 'Hujan yang turun bagaikan mutiara....', ada kata2 orang Melayu pula,'Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri...' menunjukkan peranan hujan dalam kehidupan seharian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan