Sabtu, 14 November 2009

Isu semasa



Entahla lani macam2 ada, kalau nak ngaji agama pun kena hati2 sebab zaman kian kompius. Yang ni kata dia betul, yang sana kata dia pun betul. Dulu senang, kalau gi ikut dengar ngaji arwah Tuan Kulub Tualang Sekah, apa yang diajar itulah dianya. Sama juga dengan ajaran arwah Tuan Guru Yop Majlis di Malim Nawar. Tak timbul langsung cite yang guru ni pembawa dia lain macam ke gitu gini. Dalam pepe dan TV pun, macam dalam kes bekas tokoh agama negeri utara ditahan mengajar tanpa permit, yang menahan kata sah buat ikut undang2, yang kena tahan pula ramai penyokong dan kata dia dah pernah jadi yang no1 penjawat agama takan tak bertauliah lagi. Kini dah peringkat makin kronik, media masa lagi lah. Maka timbullah cite Wahabi dll. Kalaulah ada betul2 pentas yang bebas dan diadili seadil2nya, senanglah orangramai dapat tau apa sebenarnya berlaku dan kita selaku umat Islam kena berpendirian macamana. Lani kata orang utara, kalut tak ketahuan masing2..kompius. Dalam Utusan hari ni ada artikel pula cite bab Wahabi oleh hamba Allah yang ditahan hari tu. Harap semuanya setel dengan baik dan Islam amnya tak tercemar dan digelakkan oleh masyarakat umum.




Sejak akhir2 ni macam2 ada, Rasul Melayu la, pompuan nak kena sebat minum arak la, orang ni orang tu kena tangkaplah, pihak ni salahkan yang tu, yang tu salahkan pihak lagi satu, cacamarba. Di Malaysia juga rupanya fahaman Shiah pun dah menular. Aku tau Imam Shafei Sunnah wal Jamaah je. Sebab dari kecik lagi bila dengar orang2 tua berjanji misalnya nak ke kebun ke, tangkap ikan awal pagi ke, akan sebut 'Teman tunggu mike lepas Subuh Sapie' maknanya sebaik selesai solat Subuh masuk je waktu (1st class la), menunjukkan kuatnya pengaruh Imam Shafie dalam kehidupan Melayu Islam masa tu dan pentingnya waktu solat dijaga.




Kini masyarakat umum kian kompius antara kebenaran, kepalsuan, kepopularan, kepolitikan, keagamaan, kehukum hakaman, penguatkuasaan, dll. Setahu aku bab agama Islam ni tertakluk bawah kuasa Sultan selaku ketua agama dan di bawahnya ada enakmen2 tertentu. Hanya yang arif taulah. Ramai yang menanti dengan penuh minat. Tak taulah apa kesudahannya nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan