Jumaat, 6 November 2009

Berita sensasi hari ini


Baru2 ni keluar cite bekas mufti Perlis ditahan pihak JAIS kerana mengajar agama tanpa permit di sebuah banglo, dan kisahnya bakal tamat bila ada pihak akan menarik balik tuduhan dan diminta membuat minta maaf secara terbuka. Oklah tu buat apa gaduh2. Ni hari ni kisah ustaz Sekolah Menengah Teknik KL Cheras belasah budak bernama Farouk di sekolah itu sampai terkoyak kening dia. Ustaz tu dikatakan naik angin, sepak terajang bangku dan tumbuk berkali2 budak tu..entah apa salahnya tak tau la. Meleleh darah kening si Faouk muka depan Harian Metro hari ni.


Kebetulan si Farouk ni ada buat ulangkaji group study empat orang di rumah kami minggu lepas, tak sangka pula dia yang pendiam dan tinggi lampai dibelasah ustaz tu. Pelik juga ya, selalu orang pakai rotan, suruh ketuk ketampi, denda itu ini, tak de lah main belasah. Sepanjang 10 tahun aku duduk sekolah berasrama, dari Anderson, Teknik Ipoh, SMSK, SMSPs, Sekolah Alam Shah...tak pernah pulak jumpa cikgu atau ustaz macam tu walhal di SMSK dulu ustaz dan warden garang juga. Walaupun garang, jasa cikgu tu kami kenang sehinggakan dia meninggal dunia, berita dihebahkan dan kami sama2 sembahyangkan dan mengiringi jenazah hingga ke tanah perkuburan.


Mungkin dah sampai masanya pihak Kementerian berkenaan dan pihak cerdik pandai memikiorkan sebab musabab semua ini berlaku. Adakah akibat tensen keje banyak atau budak2 punya hal. SMTKL diwar2kan sebagai antara sekolah teknik terbaik di Malaysia tapi kenalah juga jaga imej bukan hanya skor tinggi tapi disiplin, imej budak dan pengajar juga kena cemerlang lah. Dulu kat sekolah agama di Ampangan, Seremban pernah ada yang jadi arwah akibat dibelasah kengkawan kerana sebab water heater saja. Ini menunjukkan something wrong some where and we must think how to avoid and to solve similar cases in future. Adakah akibat dari global warming, manusia makin hilang pertimbangan? Adakah sebab ekonomi meleset?Masalah peribadi?Masalah keluarga?
Buka internet tadi terjumpa website ni, terus bagi komen. Kome idak ke nak komen?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan