Sabtu, 14 November 2009

Dini hari bersama teh tarik segera


Lewat tengah malam tadi teringat nak sms Wak di Mekah. Rupanya dia baru lepas Isyak, jemaah dah makin padat. Dia hanya solat di dataran Marwah berdekatan tandas lelaki. Aku sms balik cuba cari Eskalator Murad tak jauh situ boleh lain kali terus naik tingkat atas, lebih selesa sembahyang dan tawaf. Dulu di situlah aku dan isteri bila keadaan agak sesak. Dengar khabar, kedai2 jualan termasuk Bakso dah dirobohkan menjadi dataran luas serta pembinaan hotel2 besar. Di Madinah lebih teratur, bangunan2 hotel di bawahnya pusat jualan yang luas bersambung2. Difahamkan saudara Mazli, dari Teluk Intan baru sampai ke Tanah Suci. Seronok dia orang dapat beribadat di sana, walaupun bersesak2 tapi muat, masih ada ruang untuk tiap umat yang datang.


Menjelang dini hari ni terutama hujung minggu terdapat trend pula anak2 muda merayap keluar malam ke pagi. Alasan mulanya 'nak kua minum', tapi orang dah tahajuj, gitu gini tak balik2 lagi. Anak2 muda sekarang kononnya berjumpa kawan, pekena tetarik di kedai2 Mamak 24 jam, tak tau lah sembang apa sampai ke pagi. Masalahnya nanti subuh entah ke mana nanti. Terutama yang balik dah dekat2 nak subuh, penat ngantuk tidor ke tengahari. Ni lah yang dikatakan hilangnya lateral thinking dalam hidup. Masalah ini diperhatikan kian menjadi2, malahan bancian rambang menunjukkan dalam setiap rumah akan adalah wakilnya.Mengapa ini terjadi? Kurang pengawasan ibubapa?Zaman dah berubah, dunia dah maju? Boring duk rumah?Siang tak dapat lepak2 bersama kengkawan???


Yang jadi mangsa adalah ibubapa yang tidor jaga tidor jaga mengenangkan anak2 belum balik lagi. Ada yang ada handpon, kadang2 tak jawab, atau memadai jawab 'Taula taula'. Apatah lagi bagi kes2 dimana ibubapa yang kurang sihat. Gejala sedemikian rupa merupakan salah satu perosak minda anak2 sekarang ke arah membentuk masyarakat berhemah, lateral thinking, tau yang mana betul yang mana salah dan proaktif terhadap persekitaran. Sapa ada anak remaja duk kat bandar2, taulah cam mana! Betul kata Nabil, 'Lu pikirlah sendiri !'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan