Selasa, 3 November 2009

Bila masa sudah terlalu suntuk...


Ada kata2 yang mengingatkan kita, 'Bekerjalah kamu bersungguh2 seolah2 kamu akan hidup selama2nya, dan beribadatlah kamu seolah2 esok kamu akan mati'. Tapi ini terpulang juga pada persepsi individu, bagi yang relax bila tahu lama lagi nak hidup mungkin akan tangguh kerja dan yang nak mati akan enjoy sepuas2nya. Bagi yang faham agama tak pe, dia akan gunakan masa terluang sebaik mungkin kerana dia tahu alam akhirat itu alam abadi, di dunia sat aje landing sini. Pada hakikatnya semua orang tahu, setiap manusia mula muda akan dewasa, tua dan mati akhirnya. Tapi ada juga yang mati sebelum tua.


Bila penilaian diri dikatakan akan tutup hari ni, kelam kabut masing2 di opis mengisi penilaian diri sendiri secara online. Bagilah markah tiap bahagian dan soalan berapa nak bagi, paling loghat 1, paling bagus 10. SKT akan isi sebanyak mungkin, seolah2 tak de masa nak ke kantin dan makan tengahari. Gitulah masing2 mengambil berat akan usaha untuk mendapat secebis habuan dunia, yang akhir kalam tak tentu akan dapatnya.


Walhal dalam Islam dah berulang2 kali dibagitahu macam2 cara nak beribadat, berbuat kebajikan begitu begini dijanji Tuhan akan ganjarannya. Malangnya ramai kurang berminat, ambil sambil lewa dan tak nak berebut pun. Tambahan pula tarikh tutup yakni mati tak tahu pula tu, boleh berlaku bila2 dan di mana jua berada. Walaupun sebagai orang Islam yakin akan Allah dan rukun iman, berapa ramaikah yang benar2 menunjukkan ketulusan yakin akan semua itu. Bila dalam keadaan suntuk, untuk urusan dunia bersusah payah kita usahakan dalam apa cara sekalipun. Tapi dalam urusan ibadat misalnya solat, masih ramai lagi yang sambil lewa, melengah2kan waktu dan ada juga yang tinggal terus, tenggelam dalam kesibukan urusan harian. Walhal sembahyang kalau tak larat diri boleh duduk, tak larat duduk boleh baring, tak larat semuanya dengan kedip2 mata pun boleh. Patut kah kita?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan