Rabu, 2 September 2009

Hari Jadi yang tak jadi....


Aku berasa amat sayu kerana di hari yang sepatutnya aku merai hari jadi anakku..tiba2 lain jadinya. Seawal 130pagi nafasku sesak, ku cuba aleh tempat baring tak jugak selesa.Tidor duduk gunA 3 biji bantal pun tak menjadi.Akhirnya aku bangun sapu ubat yang ada pada dada kiriku..ada lega sedikit. Masa berlalu sehingga sahor.Tiada selera.Selesai subuh di awal pagi terus ke klinik.Pernafasan terhad dibantu gas.Namun dokter berkata ada bunyi lain paru2 kanan ni.Baik saya bagi surat terus ke hospital pakar berdekatan.

Di hospital pakar, dokter mengambil sampel darah untuk ujian.Melalui pengamatannya perlu masuk wad tapi pakar berkenaan di luar kawasan. Terus di Xray dan ECG.Ujian darah untuk jantung pula perlu diambil.Setelah dicuba 3kali masih gagal dapat darah, dan pakar menelifon supaya segera merujuk pada hospital kerajaan berdekatan.Surat rujukan dan keputusan darah/ECG disertakan.

Di hospital seterusnya bermulalah agedan yang penat lagi memenatkan.Terpaksa menunggu hampir setengah jam berdiri untuk daftar sahaja. Selepas duduk dan tunggu giliran hampir 3 jam.Dokter berkenaan mahu xray sekali lagi.Aku bertanya bolehkah satu hari dua kali xray?Katanya kalau terpaksa apa boleh buat.Mngkin agaknya xray hospital pakar tadi rak sama dengan xray hosital kerajaan??? Dengan suasana hingar binga dan panas, ramai pesakit dan waris mula naik angin terpaksa menunggu lama.Selesai xray dikatakan kena tunggu 15min.Kini hampir sejam pun tak sampai2.Isteri bertanya di kaunterKata jaga bertugas "Kena tunggu, orang ramai!".Tak tau lah orang ramai kat mana?Setau aku tempat xray tadi cuma ada perempuan petugas xray sahaja.Kaunter dan tempat menungu juga tiada orang. Tunggu punya tunggu nombor pun dipanggil.Dokter terus bagi lis ubat untuk diambil dari farmasi.Hilang terus cerita paru2, xray dll...Aku naik bingung...betul ke dokter ni?Seharian aku ke sana ke mari untuk mendapatkan rawatan agar aku dapat terus bernafas tapi suasana dan keadaan sebegitu membuat aku rimas dan kuat untuk terus balik aje...beginilah nasib pesakit2 yang lain.Bangunan dan peralatan canggih serba moden yang diwar2kan tidak mampu mengubah minda yang berada di dalamnya....atau mungkin mereka terlalu penat kerana terlalu ramai yang tenat...?

Balik ke rumah cukup masa untuk berbuka.Namun raut wajah anak..mood bezday pun dah tiada serinya lagi...kenangan hari jadi yang tak menjadi!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan