Jumaat, 11 September 2009

Ilusi


Manusia kalau dikaji dari segi perubatan homeopati boleh digambarkan melalui simptom atau gambaran penawar yang ada. Misalnya, untuk orang sulfur, ia lebih pada 'itchy mind' atau istilah psora. Orang seperti ini mudah sakit kulit, gatal2. Orang Nat mur atau garam, misalnya mudah sakit kepala di awal pagi, hingus cair, baran dan mudah mengalami ulser mulut. Bagi yang perempuan, orang Nat mur mempunyai darah period lebih cair dari orang Kali Phos yang merah kehitaman. Orang Mag Phos pula lebih mudah simptom menghengat atau senggugut. Kali Brom pula perempuan yang bila period banyak betul jerawat2 besar keluar. Orang Ignatia amara pula jenis suka mengingat kenangan lalu, mudah sedih dan sentimental orangnya.Tak kurang pula orang Apis mellifica atau Belladonna selari dengan simptom panas pijar, amat baran orangnya.Begitula seadanya...


Bagi orang yang minat alam berkarya, berpuisi sudah semestinya ada yang capkan golongan berilusi.Memang pun mereka ini memerhati geraklaku orang, binatang, alam sekitar dll untuk berkarya. Ada kala mudah orang faham oklah tapi bila tak faham tentu dikatakan ..."entah apa mengarut si Mamat ni...!"


Bezakan ayat2 ini:


1. Syurga di wajahmu mengasyikkan setiap mata yang memandang....


2. Kerut di dahinya menyembunyikan kehebatan di waktu mudanya....


Ayat pertama membawa pembaca membayangkan macamana rupa syurga yg ada pada muka awek tesebut serta mampu menarik pandangan orangramai. Ayat kedua walaupun berbunga ianya mudah difaham iaitu orang tu dah pelan tua dahi berkedut.Tapi waktu muda dulu dia hebat.Kedut ini menyembunyikan semua kehebatan zaman mudanya.


Kadang2 kita berhadapan dengan orang2 yang seolah2 menopos atau separa menopos. Kalu perempuan okla tapi kekadang orang lelaki juga. Selain istilah sekarang..."tau tak pe!"..ada jugak kengkawan suka guna istilah .."Sabor je la!"


Macam orang putih ada kata...Life is so short my friend..so let's have fun! Hidup sememangnya singkat, jadi elokla bergembira..bergurau senda sesama kengkawan dan famili walaupun ada kalanya ada kes2 yang menegang urat saraf misalnya. Hand pon dah berlagu tanda sedang elok waktu bersahor. Yang tidor agak sukar nak jaga, yang jaga tentu payah nak tidor. Apapun kita dijadikan tak supe.Kalu supe maka jadi robot atau klon la kita...



Yang penting pokoknya....kita dapat mencurah rasa bagi yang suka menulis...membaca bagi yang suka menimba ilmu dan pengalaman baru atau kegembiraan daripadanya.Samada anda berilusi atau tidak kawan atau famili anda di sebelah yang dapat pastikan. Begitu juga di masa ini tua muda, anak isteri atuk opah pun pandai ber sms..tu pun dikira berkarya jugak..tapi mungkin yang tu jb ilusi jb tak jb ilusi jb tak ..macam biskut jugakla..Selamat Bersahor. Bagi yang meyambut harijadi diucapkan HEPI BEZDAY 2U. Umur pelan meningkat sewajarnya 'akai' pun makin meningkat...!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan