Ahad, 25 Oktober 2009

Bila TV pun rosak...


Kalau duk kat rumah, anak2 samada main handpon, surf internet, tenguk TV atau tugas2 khas dari masa ke semasa. Bila internet sorang pakai, yang lain terpaksa mengalah. Tapi bila TV pun rosak, mungkin terlalu panas atau dah sampai ajalnya, memang mati kutu dibuatnya. Siaran Astro ni memang sesuai buat anak2 muda, tapi yang tua2 pun tumpang tenguk dan ikut perkembangan semasa, kalau tak jauh ketinggalan bila anak2 bercerita sesama deme. Mungkin ada rancangan yang kureng sesuai, tapi pandai2lah tapis dan tukar channel lain.


Bukan semua media masa, bahan hiburan melalaikan. Semua terpulang pada diri orang tu juga. Dr Hasan Ali pernah berpesan pada anak2 semasa summer camp Sg Lui beberapa tahun dulu, untuk berjaya nak hadapi exam, TV kena tutup, simpan atas almari baru pelajar dapat tumpu. Anak2 dia cemerlang, dia buat lagu tu. Masalahnya kita selalu kesian kat anak2, lagi pun kita sendiri suka tenguk berita dan National Geographic. Semua itu maklumat dan ilmu pengetahuan. Tapi kadang2 anak2 asik tenguk TV pun susah juga. Lari time table untuk study, ulangkaji, rehat dll.


Bila bab internet, memanglah sekarang dah advance. Budak darjah 5 pun asik buat folio cut n paste dari internet, masing2 dah ada Facebook, ada yang dah jadi blogger, dll. Semua itu ok cuma pemantauan yang perlu dibuat. Anak2 kadang2 tak pandai agih masa, adakala leka kat internet, kat Facebook dll..tak tau mana perlu diutamakan dan bila.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan