Rabu, 14 Oktober 2009

Malu bertanya sesat jalan


Ada orang tak suka bertanya, jadi kadangkala tersesat tersasar entah ke mana akibat dari sikap menonongnya. Ada gak yang suka bertanya di mana jua berada, terutama yang ditanya cun giler. Orang dulu2 memang pesan dah jangan malu bertanya nanti sesat jalan. Tapi zaman lani nak bertanya pun kena betul gayanya.

Pengalaman paling menyakitkan hati aku adalah bila aku dengan sifat prihatin aku ternampak salah seorang mamat senior tempat keje aku tengah menahan dada mungkin sakit di depan pintu opisnya. Aku cepat2 tanya, 'Apa kena?Sakit ke?'...jawapan yang diberi memang memeranjatkan..."Awak jangan tanyalah hal peribadi saya!!!' Oooolamak, sombong dan bongkaknya dia, kata aku dalam hati. Tak tau la macamana sehingga sekarang Tuhan masih belum izinkan hati dia lembut hingga sekarang. Mungkin cara itu ia rasa bahagia, biarlah.Aku difahamkan dia banyak bergantung pada ubat juga tapi gaya macam tak sakit di mata ramai.


Cara, tempat, situasi nak bertanya pun kita kena belajor yop. Dalam kehidupan seharian, kalu kawan rapat memang g2 g2 je. Tapi untuk yang kurang rapat tentu banyak kena tapis. Pengalaman aku selama hampir suku abad bekerja, ramai yang datang minta nasihat baik dari segi kerja, sosial, agama, perubatan, keliwon malahan benda2 yang segan disebut...SE_.


Paling tidak ada gak gunanya kita di dunia ini..betui dak yop? Di opis, ramai pelapis bos2 adalah rakan2 lama yang rezeki murah dapat sambung belajar terus dari dulu. Aku kurang bernasib baik, macam lilin gak terang yang lain, diri sendiri hampir habis. Kini satu demi satu bahagian tubuh aku di kerobek dokter, kadang2 makin lega tak kurang juga lepas tu dapat masalah baru. Apa pun bak kata bekas bos India aku dulu,'Dalam hidup itu masalah mesti ada...itu SABAR juga mesti mau ada!'.


Dah Isyak yop yong..baik kita ngadap Dia dulu, sebelum kita diperintah mengadap Dia plak nanti.


Pikior2 le kome!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan