Jumaat, 30 Oktober 2009

Penilaian prestasi tahunan


Ni dah dekat nak ujung2 tahun macam biasa tiap majikan akan buat penilaian prestasi staf. Ada yang cara manual dan kini online pun ada. Kadang2 staf bawah perangkap bos dia orang...bagi markah sendiri2 maksimum atau hampir perfect score, jadi bos kalu bagi rendah sangat atau lari jauh kena jawab!


Apapun man2 la kata Ah Chong...anak cina makan pengat, sendili mau ingat! Prestasi yang rendah, alamat tahun depan jangan mimpilah nak anjak atau naik gaji. Prestasi tinggi memungkinkan nama masuk toto tapi tak tentu anjak naik lagi. Sejarah menunjukkan ramai yang dah bertahun2 langgar dinding, keje ok, output dan sumbangan ok tapi tak juga ke depan. Ada juga kes tak tara mana, masih baru, masih hijau lagi tup2 jauh tinggalkan yang lain. Tak tau la mungkin rezeki dia murah, kuat berdoa solat malam dll..tapi yang penting rezeki kali ni turun lalu hujung pen orang. Yang menggerakkan hati yang sign guna pen tu yang penting. Ramai bos yang suka nasihat sabor je la, kalu ada rezeki tak ke mana..tetapi masa deme kena macam tu dulu bontang banting tak..mengheban tebin tak deme? Gitulah kata Dr M...Melayu mudah lupa!


Ni masing2 duk buat penilaian sendiri, tulis macam2 keje buat, macam2 sumbangan dah bagi, macam2 award dah dapat dll..agar mantop untung2 tahun depan diambik kira masuk toto tadi. Biar macamana alim, rajin, lentuk bekerja, tiap orang adalah manusia, ada lebih ada kurang. Ada perasaan gembira, sedih, frust, marah, dll. Bila bab gaji, bab duit, orang tak berapa betul pun tau nak kan duit.Imam, sami pun nak duit kan. Jadi harap terbuka pintu hati yang dah selesa mengingati perit jerih yang lain yang membantu mereka ke tahap selesa sebelum ini. Ada juga yang sanggup berkata, 'aku dulu lagi teruk, semua usaha sendiri tau!'.


Orang Islam akan berusaha membantu yang lain, agar mereka diberi laluan mudah. Mungkin hari ni kita tolong orang, tak semesti orang itu akan tolong kita balik. Tak tolong pun kira baik, kalu digigit balik camne? Mungkin satu hari, bila kita susah dipermudahkan laluan kita, diberi pertolongan secara tidak diduga2 kan. Penilaian hakiki kita orang Islam ialah menilai dan timbang diri kita sebelum ditimbang di akhirat nanti..masa tu cakap pun tarak guna dah...


Semoga Allah memberkati segala usaha baik kita walaupun di dunia kini jarang2 segala yang baik dibalas dengan baik juga.Bak kata Dr Paranjothy, pakar tisu kultur ...'dalam hidup itu masalah mesti ada, itu sabar mau ada!'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan