Sabtu, 31 Oktober 2009

To be compliment and not to compete





Ada istilah Mat Saleh yang menyeru kita dalam satu pasukan agar saling melengkapi satu sama lain bagi tujuan menyempurnakan sesuatu misi atau agenda, dan bukannya bersaing rapat dengan rakan setugas. Ini untuk memupuk kejayaan berpasukan.. Namun begitu jika ingin menonjol dan menjadi jaguh dalam diam, sifat selfish mementingkan diri sendiri lah yang bakal dipupuk dan disemai dalam individu.


Sejarah kemerdekaan Malaya dulu pun menjadi bukti dimana UMNO, MIC, MCA serta pembangkang telah bergabung untuk sama2 berjuang untuk kemerdekaan. Asasnya mudah, bebaskan negara ini dari penjajah dan lepas itu kita undi untuk pilih kerajaan secara demokrasi. Mungkin apa yang diperjuangkan oleh Parti Komunis Malaya (PKM) masa itu adalah bersifat memperjuangkan ideologi dan hidden agenda mereka yang tersendiri serta tidak mahu menerima aspirasi rakyat yang mahukan keamanan dan kepimpinan yang dilantik secara demokrasi.


Macam2 cara untuk mendapat sumber inspirasi. Ada orang perlu rujuk pada ibubapa, pemimpin, guru2, kengkawan dan ada juga dengan melihat apa jua yang indah. Ada yang perlu merokok untuk mendapat ilham tapi dalam keadaan sekarang, harga rokok pun dah RM10 sekotak, mungkin sumber ilham cara ini agak kos tinggi dan risiko kesihatan juga tinggi.

Dalam hubungan adik beradik juga baik masa orang tua hidup lagi ataupun telah lama pergi menyambut panggilan Illahi , hubungan akrab mudah berbincang menjadi bonus bagi membuat sesuatu keputusan atau aktiviti kekeluargaan. Sifat ego, selfish, banyak berkira, budaya biskut 'kejap ada kejap tak de' bukan satu budaya yang boleh dibangga dan diharapkan. Kepimpinan juga perlu dalam kekeluargaan agar jelas halatujunya walaupun pada teorinya amat mudah dan perlaksanaannya amat payah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan