Selasa, 20 Oktober 2009

Perlis revisited
















Diam tak diam dah jadi anak angkat Tn Hj Abu Seman Abdul & Hajah Noriah Ariffin Kg Kersik, Mata Ayer, Perlis lebih 33 tahun. Kira Amir anak bongsu depa yang dah jadi pensyarah UUM masa tu belum lahir lagi lani pun dah 31 tahun. Apa pun dalam kehidupan seharian, ada kala yang bukan sedara mara boleh jadi lebih rapat lebih akrab dari sedara mara sendiri. Dapat juga jumpa Mak Dah, adik mak angkat yang baru sembuh dari sakit.


Mata Ayer ada sikit perubahan, jalan makin sibuk dan rumah2 dan kedai2 hampir gate keretapi dirobohkan bagi membina jejantas. Bapa angkat makin sihat, pagi petang pergi tabur benih/baja di bendang. Seronok tenguk pokok naga benih Prof Abu yang hidup subur dan berbuah tu.


Dua malam di sana dapat mengembali nostalgia lama. Kawan lama, cikgu Aziz Mustapa tak de dah pindah dekat UiTM dan ada urusan di Penang. Zakaria Man jadi pensyarah di Univ Petronas Tronoh. Pergi tenguk rumah Hisham tapi dah kosong, dikhabarkan rumah tu akan dirobohkan. Hadiah AlFatihah buat arwah cikgu Selamah Yahya dan abang Hisham yang baru meninggal dunia.


Dapat juga makan ikan keli bakar Restoren Pokok Sawa sebelah rumah mak angkat tu..sedap yop!Tak hanyir langsung. Dapat juga jumpa Hadi Tandop dan En Zul bos ladang UiTM. Bila tenguk balik kampus, memang nostalgia muda trangtangtang dulu terimbas kembali. Cuma bezanya banyak bangunan baru dan students pun lawa2 dan smart2 bertali leher setiap hari Isnin. Dulu kita orang bese2 je maklumlah DPIM..selalu peluh, busuk kerja ladang tapi akhir kalam paling senang dapat kerja. Teringat zaman aku, Guthrie mai naik heli interview. Aku n Roc yang dapat. Puan Juanita Khir Johari yang interview.Aku dapat 5 kerja sebelum habih belajar. Tapi aku kurang minat kerja dalam estet. Atau mungkin rezeki aku dah ditetapkan lagu ni???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan