Rabu, 7 Oktober 2009

Oportunis


Bila ada peluang, ramai yang kata 'Jom rebut cepat2!'. Jarang sekali orang akan fikir jauh ke depan sikit...adakah benda tu halal?Betul caranya?Tak potong jalan orang? Boleh ke? Bila banyak soal, kawan pula akan tempelak, "Banyak songeh betul kau ni?Kau nak tak nak?". Senarionya macam mengutip ikan tersadai di tepi pantai gara2 laut nak dtang badai tsunami.



Begitulah senario bila ada apa jua peluang yang datang. Baguslah kawan2 mau cerita bila ada peluang. Lazimnya bila nak dapat mudarabah, kawan2 pun senyap, pulun sorang2 atau dengan suku sakatnya saja. Tapi bila bab berpeluh atau berhadapan 'periuk api', dulu kendian kata oghang Peghak dicarinya kawan2. Mungkin agaknya kalu kena biar beramai, kalu kudung bior sama2 kudung. Itulah manusia, kita digalak mencari peluang untuk meningkatkan diri dalam apa bidang sekali pun asalkan tidak bercanggah dengan agama maupun norma2 hidup manusia. Yang jadi masalah adalah sifat tamak, sifat oportunis yang hanya mementingkan diri sendiri dan kroni atau suku sakat yang sealiran dengannya.



Kadangkala nak tergelak juga tenguk peel manusia ni. Sifat tamak haloba, mengejar benda yang bukan2 seolah2 tak de prinsip hidup. Kena pula ada beberapa macai yang kaki ampu yang tak tau menilai yang mana betul yang mana tidak..hantam saja asalkan senang. Jadi yang jadi mangsa adalah yang kononnya hidup biarlah ada prinsip.Nikmat yang didapati pun tak juga menenangkan hati cara itu.



Jadi opotunis ni ok pada keadaan tertentu tapi kalu sampai menyekat hak orang lain atau tidak berlaku adil maka wajarlah satu hari nanti menerima habuannya.Jejadi la tu yop.Ingatlah sama orang lain.Man2 kata Ah Chong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan