Sabtu, 31 Oktober 2009

Cuaca kini berubah


Sejak akhir2 ini bila saintis heboh hal global warming, barulah masing2 perasan macam2 perubahan dah berlaku. Bukan hanya musim buah2an aje yang berubah malahan tingkah laku manusia yang mungkin juga akibat dari perubahan cuaca mukabumi ini. Kalu tadi panas terik, ni dah hujan lebat berangin2 pulak tu. Bagi yang nak pergi menangkap ikan, yang sedang berjual2 di pasar malam tentulah terasa akan suasana sebegini. Bagi yang duk diam2 di rumah terutama yang baru kahwin tentulah sesuai suasana sebegini.


Bila masalah ekonomi meruncing macam2 peel manusia, ada yang tak bercakap, ada yang temin tak tentu pasal dan ada yang mood macam orang datang period atau hampir menopaus. Dalam keadaan kritikal ada gak yang cuba bunuh diri walaupun ada kala acah aje pada mulanya. Dulu bila orang psycho sakit, dikaitkan dengan bulan mengambang..orang putih pun gelar deme ni lunatic. Namun begitu dalam zaman sekarang macam2 giler ada (bukan gila), baik muda maupun tua. Tapi yang penting 2 jenis, satu jenis tak ngusik orang macam yang terdapat di tepi2 jalan kat pekan, merepek2 sorang2 dan satu lagi ni jenis mengusik orang. Yang kedua tu loghat bahaya. Ada gak orang tak giler tapi suka memaksa orang ikut pendapat dia yang tak berapa betul tapi bagi dia, hanya cakap dia lah yang betul. Samada lunatic atau tidak, dalam homopati dikatakan miasm atau benaman penyakit yang jika tidak dirungkai akan menjadi berlapis2 dan sukar diubati.


Perubahan cuaca walaupun kadangkala mengakibatkan bencana alam, ianya juga memberi ruang buat saintis mengkaji berbagai sudut. Mungkin hasil kajian tak ke mana melainkan atas kertas sahaja, sekurang2nya dapat memberi gambaran betapa teruknya dunia kita sekarang dan peringatan buat generasi akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan