Jumaat, 23 Oktober 2009

Di awal pagi ini




Apabila terdengar bunyi motor kapcai lalu lalang di depan rumah awal2 pagi ni teringat kembali kenangan lama di Malim Nawar dulu. Bila terdengar bunyi motor macam tu awal pagi maknanya orang tengah berkejar2 gi keje kat kapal korek sama ada KK1 atau KK2. Di depan rumah dulu ada rest house, dimana Mat2 Saleh bos2 Kuala Kampar Tin Field akan landing. Kita orang hanya masuk masa nak main bola, rounders, penggal buah janggus atau beli air Coca Cola pada nyonya di situ. Sekarang dah tinggal tapak lombong terbiar saja.




Bunyi yang sama juga bila terdengar awal pagi di Bukit Pekan, kampong mertuaku bermakna orang dah keluar pergi menoreh getah atau bekerja kapal korek di Sg Galah tak jauh Ayor Papan, tempat Awie penyanyi dan pelakun tu. Antara Malim Nawar dan Bukit Pekan ada Kampong Timah dan Tg tualang dimana famous dengan udang galah dan ikan2 air tawar seperti Ketutu dan baung. Orang Cina suka makan ketutu stim, depa percaya dapat panjang umur. Harga tolak pada Cina pun RM60 sekilogram. Kalu kita orang Melayu anak ramai, gaji tak seberapa kalu nak beli pun haup kan..bukan makin panjang umur..hehe.




Kat Tg Tualang dulu bila hantar kelapa dan hasil pertanian ke market ikut arwah bapa, akan makan mi atau bihun hailam dan ABC. Roti bakar hailam pun sedap.Tak lupa beli teratai yang manis dan sedap, fresh pick from lombong! Masa menganggur dulu lepas flop dari U, selalu jogging dari Malim Nawar ke Tg Tualang. Tapi masa tu muda remaja, masih gagah perkasa dan tak banyak pikir. Hard disk kat kepala masih banyak free memory dan RAM pun bagus walapun masa tu tak de capacity besor cam pc lani. Sekarang semua benda kena fikir..hal opis..anak buah..projek..g2 gni, hal anak bini, hal adikberadik kengkawan, dan sekelilingnya. RAM pun dah kurang, mungkin bad sector pun ada sejak kena strok dulu.




Azan subuh berkumandang. Jadi setakat ni coleteh pagi ni. Perlu mengadap Yang Maha Esa sebelum kita dipanggil mengadap kan. Bersyukur seadanya, ramai lagi manusia yang tak berpeluang hidup macam kita walaupun ramai juga yang jauh lebih mewah, lebih selesa hidup dari kita!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan