Jumaat, 23 Oktober 2009

Dare to fail


Keberanian untuk mencuba bukan semua orang ada. Mungkin ada yang kira2 dulu, agak2, sempoa dulu, kalu kebangkalian tinggi akan terus cuba, kalu dicongak agak rendah...just forget about it. Orang putih memang terkenal dengan sikap berani untuk gagal, berani untuk mati dll. Sebab tu banyak program dalam TV menunjukkan macam2 aksi ngeri, atau benda giler yang depa buat. Ada yang beberapa kali gagal, terus mencuba dan akhirnya berjaya terutama dalam mencipta rekod.


Ada juga yang suka sesuatu hobi tak kira apa pun akan tetap terus dengan hobi tersebut. Dalam siri TV Astro tak lama dulu ada cerita tentang Mat Saleh kaki skatebod suka betul ke laut. Dia tak nasib baik diserang jerung dan cedera parah tapi selamat sebab dia sempat cucuk mata Jaws tu, dan dilepaskan. Selang beberapa tahun, dia turun lagi ke laut untuk lepas gian. Tak terasa takut untuk terus main skate kat laut pun lepas tu walaupun dia dah jadi OKU.


Dalam kehidupan seharian, kegagalan mengajar kita untuk memperbaiki diri agar menjadi lebih kuat. Maknanya bila ok, dapat berbakti pada yang lain. Sentiasa ingat rumput di bumi walaupun mata mendongak ke langit. Ada kala peluang tak ada, jadi mana ada cubaan untuk berjaya. Bodoh macamana pun, kalu ada keinginan ada keazaman, ada dorongan, lambat laun boleh jadi pandai, boleh jadi cerdek atau mahir juga. Kejayaan sebenarnya milik Allah dan ianya perlu dikongsi bukan milik individu tertentu sahaja. Ada juga kes tak berusaha pun boleh berjaya dan ada juga kes berusaha macamana pun terus gagal. Ada orang berbangga yang dia berjaya atas titik peluh usaha sendiri tanpa bantuan orang lain. Mungkin betul pada zahirnya, pada keseluruhannya mampukah kita hidup keseorangan. Mampukah kita berjaya tanpa izinNya?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan