Sabtu, 3 Oktober 2009

Susah senang silih berganti

Baru beberapa minggu lepas, negara diserang dengan berbagai tuduhan oleh segelintir rakyat negara jiran. Kita dituduh mencuri lagu negaraku, tarian pendet...gitulah kisahnya. Ada usaha robus sesetengah yang mencari rakyat kita untuk diusir. Media pun panas.Akhirnya kedua2 pemimpin selesaikan masalah yang timbul secara aman.
Kini negara itu ditimpa musibah lagi, gempa bumi yang kuat di Sumatera. Ramai pelajar kita di Padang terpaksa diangkut balik menggunakan pesawat Nuri. '770 orang terbunuh, beribu masih tertimbus' itu tajuk akhbar. Moga2 usaha mencari dan menyelamat dapat dijalankan sebaik mungkin. Presiden negara itu mengalu2kan bantuan dari luar terutama dari negara kita yang terkenal dengan kerendahan diri dan suka menolong orang2 yang susah tak kira negara mana yang kena. Pasukan Mercy dalam akhbar telah pergi awal untuk memberi bantuan kemanusiaan.
Susah senang silih berganti..itulah lumrah hidup. Mungkin kita hanya terasa gegaran saja, tetapi bagi mereka yang betul2 mengalaminya ianya adalah pengalaman pahit dalam hidup mereka. Wajarlah kita membantu apa saja yang boleh. Tuhan pun menyuruh kita berbuat baik pada manusia, haiwan malahan alam sekitar kita. Hari ini kita senang, mungkin esok kita susah. Begitulah pusingan roda hidup kita.
Pada masa yang sama kita wajar sentiasa bersyukur berada di bumi yang bertuah ini..Malaysia negaraku!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan