Rabu, 14 Oktober 2009

Budaya membaca kurang di kalangan kita


Kalu diperhatikan di negara ini, jika kita naik kenderaan awam, tak ramai yang menghabiskan masa dengan membaca. Mungkin surat khabar, majalah, novel, buku cerita, dll dimaksudkan. Dan mungkin juga ramai di kalangan kita baik muda, tua, peringkat kecil hingga veteren lebih membedik menekan handpon dari membaca. Ini jauh berbeza dengan budaya di negara2 maju. Apabila aku dulu menaiki BC Transit, samada bas, tren atau feri, dimana jua berada ramai yang membaca.


Tapi satu yang jelas juga adalah jualan buku terpakai yang amat murah sama ada garage sale, booth sale, summer sale dll. Ada kedai yang menawarkan pembelian buku2 terpakai yang akhirnya di'bundle'kan dan dijual dengan harga yang murah. Budaya membaca ni amat baik, kita tenguk anak2 Mat Saleh di usia masih muda pun berupaya bercakap, berbincang dengan cara yang ilmiah atau knowledgeable. Kita lebih suka membaca benda2 yang sensasi misalnya cerita artis, skandal, kes2 mahkamah, jenayah dll di akhbar2 dan tabloid. Di negara maju juga banyak terdapat surat khabar/majalah yang disponsor baik untuk tujuan amal, kesihatan, mesra alam/green peace dll.


Ada yang kata budaya membaca mesti diterapkan dari kecil lagi. Ada yang kata perlu dimulakan dari rumah, sekolah dan tempat orang ramai. Dalam agama Islam, belajar ilmu agama seeloknya berguru kerana dikuatiri akan tersasar jauh dari pangkal jalan. Dalam dunia yang makin canggih misalnya di negara kita, masih ada juga lagi ajaran sesat, ada yang mengaku nabi Melayu lah dan yang paling menyedihkan ada juga yang terang2 membela tanpa segan silu di kaca TV. Seperti digambarkan dalam AlQuran, Allah SWT amat mementingkan ilmu dan membaca...ingatkan balik ayat pertama..... Iqra'.....


Semoga kita semua mula rajin membaca ilmu2 yang berguna, InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan