Rabu, 14 Oktober 2009

Kemudahan awam dan mentaliti kita




Semalam dapat mengikuti satu seminar gas kromatografi (GC) di hotel 5 bintang MidVeli. Untuk tak peningkan kepala, naik aje komuter awal pagi. Rupanya ramai juga yang naik pagi tu terutama bila tren sampai Kajang. Aku pun kena berdiri jugalah sampai ke sana. Trik paling jelas deme2 yang dapat tempat duduk adalah buat2 akai tidor..hehe..yang baru duk 2 minit pun macam ngantuk benor..ya lah kalu jaga kang kena kesian kat pakcik, makcik, tok, opah, yang mengandung, yang bertongkat dll..jadi ada gak yang tak ambik peduli selamba badak duk tempat khas untuk yang mengandung, OKU dll. Dulu kat Kanada aku pernah tenguk kat BC transit bila naik bas, ada tempat khas untuk orang buta dengan anjingnya. Kalu ada yang gatal2 nak duduk, bersinor biji mata yang lain nenguk kita! Anjing tu pun pandai bila naik tau je berhenti tempat tu.


Tadi aku gi hospital plak untuk rawatan lanjut. Jadi almaklumlah dengan orang yang ramai dan suasana harubiru, walaupun semuanya canggih tapi manusia tetap sama. Semua bahagian dari ambik nombor sampai tiap2 bahagian..penantian satu siksa..jadi 5-6jam di sana dari pagi satu lumrah alam kata deme. Ada yang nak ngamuk sebab orang baru dipanggil, dia tunggu lama tak dipanggil. Puncanya nurse ambik kad dari tray ambik yang ada surat reference, jadi tak ambik/tak sengaja tak ambik buku2 kecik pendaftaran lain2. Ada India dari Muar nak maki hamun dah kata dia pada aku. Masa ambik darah pun gitu, slow sangat.Tak la ramai orang tapi staf bersembang lebih. Dari satu bahagian ke bahagian lain ikut pandai la masing2. Tak macam hospital Putrajaya yang ada kad aliran pergerakan dari mana ke mana.Last baru balik ke meja nurse asal atau trus ambik ubat. Jadi sebab tu kelamkabut la.Panggil nama tak pakai pembesar suara jadi tenggelam timbul lah bunyinya. Ramai yang datang dari jauh. Ada mamat kata kena banyak sabar, kena bawa paper, buku bila datang. Dia memang khaskan sehari untuk datang hospital.Kemudahan canggih katanya. Bila tanya, rupa2nya dah pencen...ate dah pencen, dua hari tunggu pun tak ape la yop.


Paling aku kesian bila dokter yang merawat aku tadi tiba2 datang ke tempat menunggu memanggil2 nama pesakit. Tak de ke staf/nurse yang membantu?Suara dia pun tenggelam timbul dalam suasana keluh kesah masing2.Tapi tara tu ada gak India pompuan di belakang aku duk call kawan dia..."today is not so bad..atleast nombor tu gerak..u know that day that nombor langsung tak gerak tau...". La kira hari ni ok rupanya...ok tak ok tak tau la, setiap bahagian pergi ada je yang merungut.Last2 tempat ambik ubat pun, di bawah ada tapi nurse suruh tingkat 4 satelit...ada mamat cari tak jumpa sebab memang tak de label tempat ambik ubat..yang ada Pusat Rawatan Harian..ooohh di situ rupanya..itu pun ada India lain yang bagitau buka itu pintu tu..buka2 ate ramai le yang nongak nunggu ambik ubat. Dalam suasana huyung hayang, darah dah kena ambik, lapor lak tu bertohor dari pagi, aku call adik aku, si Ti.

Betui le kata Ti..kena bawa tikor bantai dulu yop..!Ate kita ke deme yang salah yop yong?Mentaliti sape kena ubah?Pikior2 la sama...(orang N9 kata...pikir2 lah sendiri !). Kalu sape banyak duit gi swasta..nurse pun kalu bertanya macam nak dekat tepi cuping telinga je, tak yah tunggu2 lama dia tolong tolak kerusi roda, dia gi ambik kan ubat dll..jangan kome ambik hati dia udah le yop!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan