Jumaat, 30 Oktober 2009

Mampukah kita berlaku adil?


Bila sebut keadilan, ramai yang teringat PKR. Tapi keadilan yang berasal dari perkataan adil, menunjukkan betapa sama timbangnya kalu dacing kiri kanan sama timbang..satu hun pun tak lari. Gitu lah kalu nak dikata adil.


Kalu berbini 2,3,4 pun kena adil. Belikan bini yang muda kete Honda, yang tua pun kena juga bagi bukan kete buruk, 2nd hand. Adil bagi bosImbang Penuh kena sama agih keje, bagi penilaian tanpa pilih kasih, bagi peluang kursus, sambung belajar, bagi kemudahan, kepercayaan dll sama rata. Bagi staf yang ada ramai bos, jangan ampu seorang saja, ampulah semuanya (hehe..). Kalu bos nak menghukum, kalu salah tak kira blue boy ke tak balun sama rata.


Kalau anak ada 5, ada lelaki ada pompuan kena sama adil. Kalu bagi Rm50, yang lain kena bagi juga. Tapi bak kata ustaz bukanlah adil dikatakan bagi tiap lelaki pompuan anting2, pada2 la yang anak lelaki lain pompuan lain tapi kalu boleh pada nilai yang sama.


Adil dua sebutan manyak cenang mau cakap tapi perlaksanaannya payah benor yop. Ramai kata dia adil tapi penuh perasaan tamak haloba, dengki khianat, pilih kasih, terperangkap dalam kepentingan peribadi, konflik dalam kepentingan dan mempunyai agenda2 tersembunyi. Adil bagi yang tak adil adalah sedap di hati, suka dilaksanakan walaupun dalam terang lagi bersuluh.


Kita tanyalah diri kita sendiri..mampukah kita berlaku adil? Adil juga bermakna kita mengaku salahsilap kita dan berusaha membaikinya. Berterimakasih pada sesama kita, bersyukur pada Yang Maha Esa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan