Khamis, 15 Oktober 2009

Kenangan Kursus pengurusan OIC


Dunia tanpa sempadan...tulah istilah zaman siber ini. Teringat masa kursus pengurusan negara2 OIC dulu di Open Universiti KL. Ramai perwakilan dari negara luar termasuk Palestin, Afrika, Turki, Indonesia, Pakistan, Maldives dll selain negara kita. Bila ada grup discussion, paling ketara betapa susahnya nak dapat kata sepakat diantara perwakilan negara2 Arab. Tak hairanlah mungkin OIC bukan lah senang untuk ditangani juga.
Apa yang menarik, KP Pendidikan Saudara Fahoum menceritakan di Palestin, anak2 pergi balik sekolah di celah2 peluru. Kalau dapat balik hidup, sihat itu kira oklah..kadang2 ada yang tak balik langsung, ada terkena tembakan atau sengaja ditembak pihak zionis. Tapi itulah kehidupan. Dia berkata kalu diberi pilihan dia nak jadi warga Malaysia, negara aman damai dan memperjuangkan nilai2 Islam dalam kehidupan dan pentadbiran negara. Tapi dia perlu berada di Palestin untuk bersama2 rakyat yang memperjuangkan hak di tanah air mereka yang makin hari makin mengecil.
Setiap tahun wakil dari Pakistan, Dr Kidwal tetap rajin menghantar ucapan Aidil Fitri. Maka terkenang kembali semasa dalam kelas dan interaksi bersama dalam tugasan yang diberikan. Kenangan indah bila aku diminta membaca doa di akhir kursus, mulanya aku kata Mat2 Arab ramai lagi lancar dan fasih. Tapi pihak atasan penganjur kata kita nak yang Melayu, jadi tuan haji la...Selesai program terus solat Jumaat di Masjid Negara. Memandangkan saf di depan bersama para menteri, selesai solat bagitau rakan2 dari negara luar, 'u know who sits beside u?'..I don't know..."Well, he is the Minister of Higher Learnings!". Lepas tu sorang2 merungut..."Why don't u tell me???".
Kami sempat melawat SIRIM, MPOB, MU dan MARDI dalam sesi lawatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan