Khamis, 29 Oktober 2009

Keluhan sahabatku


Setiap orang mempunyai cita2 dan hasrat terpendam di dalam hati, ada cita2 tersendiri walaupun tidak setinggi menara kembar KLCC. Hari ni aku dapat merasai betapa perit dan frust nya dalam hati dua sahabatku. Walaupun senario berbeza kerana pencapaian akademik berbeza (seorang BSc, seorang MSc), tetapi kedua2nya telah lama bertugas menyumbang tenaga, taat setia tidak berbelah bagi lebih suku abad telah berlalu, membantu yang telah berada di tahap selesa di kala ini. Kedua2nya dah mati gaji 3 tahun, dah lulus exam gitu gini dan keperluan asas untuk naik pangkat namun rezeki belum ada lagi. Apatah lagi rezeki sekarang turun melalui hujung pena orang tertentu. Lantaran itu seorang bakal bersara pilihan tahun depan dan seorang lagi mungkin berhijrah ke padang ragut yang lebih menghijau (greener pasture). Tak pastilah tepat atau tidak istilah Mat Saleh tu, seolah2 manusia ni macam lembu plak.


Ada pula bekas treni sms dapat interbiu Risda 3Nov ni, 3 orang sekawan dipanggil. Elok benor lah..belajor lama2 pun fulus nak juga, kalu dapat keje tetap nanti boleh sambung MSc PhD pula. Ada staf di Teluk Intan bagitau tugasan outstation beres. Baik staf mahupun treni mahupun kengkawan, sume kena jaga dan dibantu mana patut. Kalu kita kurang berjaya, kita ikhtiar agar deme dapat jadi lebih berjaya dari kita. Mungkin Tuhan dah takdirkan kita takat ni saja dan beri sumbangan untuk kejayaan orang lain.


Dapat juga berita kematian ibu salah seorang kawan lama di Cheras dan dikebumikan kat Beranang pagi ni. Sahabatku Maurad pula dijangka telah pun berangkat ke Madinah petang tadi. Semasa majlis doa selamat semalam, ramai kengkawan sepejabat, bos dan ahli Darusyifa' datang walaupun hujan lebat. Nasi ayam, lamb chop, ABC hidangan istimewa. Bila nak salam cakuk, dia mengelak, katanya 'jemput datang makan, bukan bagi duit!'. Apapun tersentuh jua masa nak balik, Maurad berkata 'Maafkan semua salahsilap....', macam dalam drama plak suasana sayu itu.Gitulah, dah sampai serunya kata orang kampong untuk dia ke tanah suci. Ustaz Imam Syafaat pernah bagitahu, para bakal2 haji merupakan jemputan Allah ke tanah suci, list nama dah ada dan bukan senang kita dijemput Yang Maha Kuasa ke sana, kita kalu dijemput para pemimpin atau Raja ke suatu2 majlis pun amat bergembira inikan pula jemputan dari Yang Maha Esa.


Tengahari sempat tolong adik email foto kete dia pada insuran. Kete dah 13 tahun nak renew insuran kena tunjuk foto semasa, bank in duit baru boleh renew. Harini kurang sihat, entah apa sebabnya muntah2 pula. Malam ni pun angin satu badan terpaksa anak isteri bagi first aid. Dah lega tenguk kejab TV, apa lagi cite antu la. Memang sekarang orang buat filem antu memang laku kut.


Tak tau la apa cite budak yang hilang di sungai trajedi jambatan gantung Kuala Dipang. Dah jumpa ke belum. Sg kampar, Sg Kinta dan Sg Perak bukan sungai mengalir lesu. Dah tentu jauh dibawanya menghala ke hilior kata org Malim Nawar. Semoga dapat ditemui kerana kaum keluarganya dah pasti menanti dalam tangisan. Takziah buat mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan